Karjalansilta Sortavalassa
Luontevin paikka sillalle oli Karjalankadun kohdalla. Talvisin siitä kulki jäätie, ja kuten kuvasta näkyy, polkuja meni muihinkin suuntiin. Joskus uskalikot ajoivat jäätiellä liian aikaisin. Tilanomistaja Nissisen hevonen putosi kerran marraskuussa jäihin.
Sama paikka kesällä. Veneitä näkyy rannassa Seurahuoneen puolella. Ehkä niillä mentiin tämäkin väli, tosin aivan lähellä oli kävelysilta. Nämä kuvat ovat otettu joko vuonna 1928 tai 1929. Jo pari vuotta aiemmin tehtiin tässä paikassa pohjatutkimuksia. "Uhrikiviä" upotettiin pohjaan ja huomattiin, että kivet upposivat liejuun vain 50-76 senttiä. Pohja oli siis hyvä.
Rakennustyöt aloitettiin vuonna 1930. Laatokka-lehti kirjoitti huhtikuussa, että työt alkoivat täydellä höyryllä. Töissä oli 60 miestä. Vuoden 1931 kuvista näkee, että silta on melkein valmis. Rakennustelineitä on vielä, mutta pilarit ja kansi ovat valmiit. Kulkemassa ei vielä näy autoja, jalankulkijoita on jo. Takana näkyy vanha kävelysilta.
Silta vihittiin käyttöön virallisesti 6.9.1932 Sortavalan 300-vuotisjuhlissa. Silloin se oli ollut käytössä jo melkein vuoden. Nimeksi tuli Karjalansilta. Se oli vakiintunut käyttöön ja myös voittanut Laatokka-lehden nimiäänestyksen. Presidentin rouva Ellen Svinhufvud vihki sillan. Oikeanpuoleisessa kuvassa hän on Seurahuoneen päädyssä pitämässä vihkimispuhetta.
Vihkiäisissä kaupungin kansakoululaiset marssivat torvisoittokunnan perässä sillan yli kansakoululta. Presidentti Svinhufvud otti marssin vastaan Seurahuoneen päädyssä.
Ennenkuin Karjalansilta rakennettiin kaupunkilaiset olivat päässeet Vakkolahden poikki vuonna 1880 rakennettua kävelysiltaa pitkin. Sitä kutsuttiin Pitkäsillaksi. Karjalansillan valmistuttua Pitkäsilta muutettiin moottorivenelaituriksi.
Sillan suunnitteli tukholmalainen insinööritoimisto Christiani & Nielsen. Silta oli 7-jänteinen, teräsbetonikantinen nivelpalkkisilta. Pilarien kivet olivat sortavalaisia, ne tuotiin Nukuttalahdesta. Nämä kuvat ovat vuodelta 1939. Karjalansillan kumpaankin päähän valmistui silloin uusi rakennus, Kymölän puolelle Itä-Karjalan Osuusliikkeen rakennus ja keskustan puolelle uusi funkisseurahuone.
Jatkosodan aikana Karjalansilta oli poikki kaksi vuotta. Entinen kävelysilta otettiin käyttöön uudelleen. Se sai luopua moottorilaiturin statuksestaan ja sai entisen asemansa takaisin. Laatokka-lehden mukaan se oli pelottavassa kunnossa, raput olivat irti ja lankut samoin. Rinne oli talvella vaarallisen liukas. Pyöräilijät puikkelehtivat ahtaalla sillalla jalankulkijoiden seassa, ja se herätti pahaa verta. Kuvassa näkyy etualalla kävelysilta ja takana Karjalansilta, josta puuttuu palanen.
Kävelysilta meinasi kerran palaakin. Toukokuussa 1942 joku heitti tupakantumpin sillanrakoon, jossa se sytytti palon. Onneksi palo saatiin sammutettua hiekalla.
SA-kuvissa näkee sillan korjausprosessia. Pilarit saatiin valmiiksi marraskuussa 1942, mutta varsinainen korjaus tapahtui vasta loppuvuodesta 1943. Valtion kanssa väännettiin kättä siitä, miten ja mitä korjataan. Lopulta päästiin sopuun ja saatiin silta käyttöön.
Karjalansilta ehti olla suomalaisten käytössä vähän yli kymmenen vuotta. Sortavalaiset iloitsivat ja arvostivat sitä, se helpotti jokapäiväistä elämää kaupungissa.
Teksti Asta Ruokolainen
Kuvat Tuula Roiton kokoelma, Kari Nissisen kokoelma, SA-kuvat, Airi Tolkin arkisto, Sortavala-Seura ry:n arkisto